Lataa aikataulu klikkaamalla tästä!
lauantai 19.11.
13:00 - if i could wish for something
ohj. Dora García / 2021 / Belgia-Ranska-Meksiko-Norja / 68min. / K16 / kieli: espanja / tekstitys: englanti
Arktisen Upeeta XXIII -festivaalin avajaiselokuvana Suomen ensi-illassa nähtävä Dora Garcían dokumenttielokuva SI PUDIERA DESEAR ALGO (IF I COULD WISH FOR SOMETHING) seuraa Mexico Cityssä viimeisen viiden vuoden aikana järjestettyjä valtavia feministisiä suurmielenosoituksia, joissa protestoijat valtaavat kaupunkitilaa vaatiakseen loppua sukupuolistuneelle väkivallalle & systeemille, joka antaa naisiin kohdistuneiden rikosten jatkua rankaisematta. Toinen osio elokuvasta seuraa trans-artisti La Bruja de Texcocon työskentelyä tämän säveltäessä dokumentin tunnuskappaletta ‘Nostalgia‘.
Ohjaaja García itse kirjoittaa elokuvasta: “…the disappointment of women has been going on for so long, the promise made to them by the revolution has remained for so long unfulfilled, delayed, negated, that the sadness, the vulnerability derived from this feeling of abandonment has been turned into a shelter and a shield, perhaps even a sword. In sadness, we overcome the temptation to feel victimized and instead use pain as a conduit to recognize another’s suffering, opening the possibility for an encounter with other struggles.“
Voit lukea ohjaajan koko lausunnon täältä.
“We are bad. We can be worse!” -mielenosoittajien protestihuuto
Näytöksen jälkeen kampusalueen liikuntarakennuksessa Ryhtilässä järjestetään queerfeministinen itsepuolustustyöpaja. Voit lukea lisää työpajan sisällöstä ja mukaan ilmoittautumisesta täältä.
15:00 - triangle of sadness
ohj. Ruben Östlund / 2022 / Ruotsi-Saksa-Ranska-Turkki / 148min. / K12 / kieli: englanti / tekstitys: suomi
Ruben Östlund nousi jo vuosikymmen sitten ensimmäisten lyhytelokuviensa kautta Berliinin elokuvajuhlien Kultaisen Karhun voittajaksi & lopullinen globaali läpimurto, löyhästi ohjaajan omaan kokemuksiin pohjautunut modernia taidekenttää & miehisiä etuoikeuksia riipinyt satiiri THE SQUARE (2017) ansaitsi ohjaajan ensimmäisen Cannesin elokuvajuhlien Palme d’Or’in. Taideinstallaatioiden maailmasta IG-influenssereiden ja ähkyrikkaiden suuntaan tähtäimen kääntävä tuore TRIANGLE OF SADNESS on Östlundin toinen Palme d’Or-palkittu pitkä ja ohjaajan englanninkielinen debyytti.
Mallit Carl ja Yaya (Harris Dickinson ja elokuussa äkillisesti menehtynyt Charlbi Dean), venäläinen oligarkki sekä brittiläinen asekauppias osallistuvat muiden myöhäiskapitalismin hedelmiä nauttivien megarikkauden kanssa luksusristeilylle, jonka kapteenina toimii alkoholisoitunut marxisti (Woody Harrelson). Seitsemän ruokalajin aikaan yllättävä myrsky, VIP-matkustajien äärimmäinen matkapahointi & lopulta laivan haaksirikko ja koko laivueen päätyminen autiolle saarelle siivoojineen, kokkeineen ja miljardööreineen kääntää nopeasti valuuttaan pohjautuvan hierarkian päälaelleen.
18:00 - w
ohj. Anna Eriksson / 2022 / Suomi / 101min. / K16 / kieli: ranska / tekstitys: englanti
“One of the most original and courageous creators. Uncompromising, with an authentic poetics and completely free of formal or aesthetic compromises.” (Locarno Film Festival)
Suoraan Venetsian elokuvajuhlien esityssarjaan murtaunut & parhaan elokuvan palkinnon mm. Wienin ja Prahan Independent elokuvafestivaaleilla ansainnut M nosti Anna Erikssonin vuonna 2018 kokeellisten elokuvantekijöiden seuratuimpaan kärkeen Euroopassa. Neljä vuotta myöhemmin ohjaaja julkaisee odotetun toisen työnsä.
W:n ekspressionistinen painajainen esittelee meille kuolevan Madame Europan, joka kituu salaisessa asemapaikassa kiinalaisen mieskoneensa kanssa sadomasokistisessa riippuvuussuhteessa. He ovat paossa ulkona jylisevää sotaa, joka on kaatanut totalitaristisen diktatuurin, jonka palvelijoita keskellä jäätikköä sijaitsevassa instituutissa rituaalejaan toteuttavat hoitajat yhä uskovat olevansa.
W esitetään suomenkielisellä tekstityksellä myös Arktisen Upeeta -ennakkoklubilla torstaina 6.10. klo 17:00. Elokuvan ohjaaja Eriksson ja tuottaja/kuvaaja Matti Pyykkö osallistuvat ennakkoklubin näytöksen jälkeen Q&A -sessioon. Voit hankkia lippusi 6.10. ennakkoklubilla täältä.
20:30 - lamb
ohj. Valdimar Jóhannsson / 2021 / Islanti / 106 min. / K16 / kieli: islanti / tekstitys: englanti
Cannes-avaus, Islannin Oscar-ehdokkuus sekä jakelun saaminen elokuva-alan arvosteltuimmilta tekijöiltä, kuten MUBI:ilta (mm. Beanpole, 2019) ja A24:ltä (mm. Midsommar, 2019) oli festivaalimenestyksen ohella valtava saavutus ohjaaja Valdimar Jóhannssonin debyytiltä, surrealistiselta kauhudraamalta LAMB. Elokuvan näkeminen vahvistaa syyt suosion takana.
Islannin vuoristojen reunustamalla maaseudulla, keskellä harmaata sateutta ja pysähtynyttä aikaa aviopari Maria (Noomi Rapace) ja Ingvar (Hilmir Snaer Guðnason) pyörittävät sanattomassa surussa ja tulehtuneessa hiljaisuudessa lammasfarmia. Menneisyyden synnyttämä jännite kasvaa uusiin mittoihin, kun eräs tilan lampaista synnyttää mystisen ja epäluonnollisen jälkeläisen, joka herättää Marian äidinvaistot & onnen ja saa Ingvarin sulkeutumaan entisestään.
Mustaa psykologista draamaa voimakkaaseen visuaalisuuteen yhdistävä folk horror-tapaus on hyvä olla jokaisen modernista kauhuelokuvasta kiinnostuneen katsojan listalla ja juuri valkokankaalta koko komeudessaan ja kauheudessaan koettuna. LAMB on Islannin ehdokas Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon saajaksi tänä vuonna.
sunnuntai 20.11.
13:00 - au x tk -brunssi & lyhytelokuvien sarja
Arktisen Upeeta ja jyväskylän legendaarinen & vegaaninen kansankeittiö TEIJÄN KEITTIÖ ylpeänä esittää – jo viidettä vuotta toteutettava AU x TK -vegaanibrunssi! Totuttuun tapaan herkulliseen & 100% kärsimysvapaaseen brunssiin sisältyy käsinkuratoitu sarja kotimaisia lyhytelokuvia.
Brunssi klo 13:00-14:00, elokuvat n. 14:00-14:45, liput kaikille 10€!
Sarjassa esitettävät elokuvat:
ARR. FOR A SCENE (Jonna Kina, 2017, 5min.)
KAIKKI TÄTINI LEMMIKIT (Iiti Yli-Harja, 2018, 4 min.)
CRAZY CRABS FROM OUTER SPACE (Magdaleena Jakkila, 2022, 23 min.)
LE SABOTEUR (Anssi Kasitonni, 2022, 12min.)
Kaikissa elokuvissa tekstitys on englanniksi.
Brunssin menu (all vegan everything):
SALAATIT
marinoitu kesäkurpitsasalaatti
korealaistyylinen kurkkusalaatti
perunasalaatti
paahdettu juures-salaatti
coleslaw
kiinalaistyylinen kylmä nuudelisalaatti
LISUKKEET
marinoitu punasipuli
pikkelöity raitajuuri
pyörykät
perunakiekot
paahdetut kikherneet
marinoidut ja paistetut soijasuikaleet
JÄLKKÄRIT
hedelmäsalaatti & appelsiinisuklaa-mousse
minttusuklaakeksit
marjapiirakka
Brunssille myydään vain 30 paikkaa, varmista omasi ajoissa!
Teijän Keittiön grafiikat: @kohina_art & @kunstiina
15:30 - gyres & quarries
ohj. Ellie Ga / 2020 & 2022 / Yhdysvallat-Ruotsi/ 39 min. + 40 min. / S / kieli: englanti / tekstitys: ei tekstitystä
Ensimmäistä kertaa Suomessa: new yorkilaisen mediataitelijan ja kirjailijan Ellie Gan video-installaatiot GYRES & QUARRIES!
Valopöytää vasten esitettyjen Gan ottamien valokuvien ja taiteilijan itsensä kertomien tarinoiden kautta nämä lyhytelokuvat muodostavat kiehtovan ja tajunnanvirtaisen, mutta informatiivisen ja koskettavan jatkumon.
GYRES, suomennettuna “pyörre”, käsittelee lähtökohdaltaan valtavia merivirtoja, jotka kuljettavat ihmisten hylkäämää romua, luonnonmullistusten uhrien henkilökohtaista omaisuutta sekä pullotettuja rukouksia maapallon puolelta toiselle, samoin kuin hukkuneiden turvapaikanhakijoiden ruumiita. Näitä hypnoottisella flowlla kerrottuja pieniä ja toiveikkaita sekä suuria ja traagisia tarinoita kehystää taiteilijan intiimit kertomukset ja vertaukset omasta ja perheensä elämästä.
QUARRIES jatkaa tarinaa samalla valokuvien ja narraation yhdistelmällä käsitellen kiveä, ottaen lähtökohdakseen Kenian muinaishistorialliset kivityökalut sekä Lissabonin tiet päällystäneiden kivimuurareiden työt. Samalla Ga kuljettaa katsojaa mukanaan saumattomasti mm. neurobiologian laboratorioiden ja kylmän sodan aikaisten “uudelleenkouluttautumiskeskusten” kivikytkösten kautta henkilökohtaisen perhetragedian käsittelyyn.
Ellie Ga osallistuu näytöksen jälkeen etänä Q&A -sessioon. Lue lisää täältä.
18:00 - outside
ohj. Olha Zhurba / 2022 / Ukraina-Tanska-Hollanti / 79 min. / K16 / kieli: Ukraina / tekstitys: englanti
Huom: näytöksen kaikki lipputulot lahjoitetaan Apua Ukrainaan ry:lle. Myös paikan päällä on mahdollisuus tehdä lahjoitus Apua Ukrainaan ry:lle joko käteisellä, MobilePaylla tai tilisiirtona. Voit lukea lisää asiasta täältä.
Arktisen Upeeta esittää Suomen ensi-illassa: äärimmäisen ajankohtainen ukrainalaisdokumentti OUTSIDE.
Vuonna 2014 yhdeksi Ukrainan vallankumouksen kasvoista ja keulakuvista nousi orpo katulapsi Roma, 13-vuotias poika, joka nähtiin Kiovan mielenosoitusten eturintamassa heittämässä poliiseja kivillä ja polttopulloilla. Dokumentintekijä Olha Zhurba seurasi maastounivormuun, aurinkolaseihin ja uhmakkaaseen pelottomuuteen verhoutunutta nuorta Romaa kansannousun ajasta aina vuoteen 2019. Tällöin 18-vuotiaaksi kasvanut Roma oli jälleen kaduilla, ainoana turvanaan lojaali mutta väkivaltaiseen huumekauppaan ajautunut isoveljensä.
Zhurban ja Roman välisistä puheluista, valvontakameranauhoista ja seitsemän vuoden ajan iholle päästetyn kameran materiaaleista koostuva Outside on Ukrainan kansannousun maskotin tarinan sijaan humaani ja koskettava katsanto juurettomuuden, vanhemmattomuuden, väkivallan, huumeiden ja ulkopuolisuuden vaikutuksesta nuoriin miehiin äärimmäisissä olosuhteissa.
Elokuvan ohjaaja Olha Zhurba on paikalla näytöksessä & osallistuu elokuvan jälkeen Q&A-sessioon. Lue lisää täältä.
maanantai 21.11.
17:30 - so damn easy going
ohj. Christoffer Sandler / 2022 / Ruotsi-Norja / 90 min. / K12 / kieli: ruotsi / tekstitys: englanti
18-vuotiaan Joannan äidin menehtyminen on ajanut isän katatonisen masennuksen tilaan, jossa velvotteiden hoitamisen on korvannut tyhjyys ja kykenemättömyys. Isän vastuulla on ollut mm. tyttärensä ADHD-lääkkeiden maksaminen & pian apteekki ilmoittaa, ettei uusia lääkkeitä ole saatavilla, ennen kuin vanhat on maksettu pois. Pelkän olemassaolon kuormittama isä ei kykene heräämään apaattisesta tilastaan, joten Joannan on otettava ohjat omiin käsiin ja saatava lääkerahat itse kasaan, sitten vaikka kondomeja myymällä tai huumekaupalla. Lääkityksen puute saa sähköiskut kulkemaan aivoissa ja näkökentän täyttymään välähdyksistä & aivojen kanssa käytävän kujanjuoksun lisäksi päätä sekoittaa entisestään ihastuminen lukion uuteen oppilaaseen Audreyhin.
SO DAMN EASY GOING ottaa mediassa usein tietynlaisten markkinatalouden menestysoppien toteuttajien “supervoimaksi” typistetyn ADHD:n tosissaan & käsittelee neuroepätyypillisen ihmisen kohtaamia haasteita, etenkin lääkitsemättömänä, niin näyttelijäntyönsä kuin visuaalisen toteutuksensa kautta. Elokuva on hauska repimättä huumoriaan ADHD:sta & nostaa esiin kysymyksiä mm. keskittymishäiriön vaikutuksesta nuoren ihmisen minäkuvaan ja ihmissuhteisiin – voiko neurotyypillinen tunteiden kohde ymmärtää ja rakastaa takaisin, kun oma maailma muuttuu kaaokseksi?
19:30 - maya nilo (laura)
ohj. Lovisa Sirén / 2022 / Belgia-Ruotsi-Suomi / 102 min. / K16 / kieli: ruotsi / tekstitys: englanti
Maya on vastuuta väistelevä muusikko, joka hakkaa päätään Tukholman kaduilla seinään saadakseen hänelle huutelevat miehet vaikenemaan. Tämän sisko Nilo on vakavahenkinen feministi-kirjailija, jolla on pettävä aviomies ja 13-vuotias tytär Laura, jota vedättää Saksassa asuva teini-ikäinen fuckboy. Erilaisten elämänvalintojen ja menneisyyden ongelmien etäännyttämät siskokset joutuvat tekemisiin keskenään, kun Portugalissa Mayan Sami-pojan kanssa elävä taiteilija-äiti ilmoittaa sairastavansa syöpää. Miehiin ja omiin elämäntilanteisiinsa pettynyt kolmikko lähtee Nilon ysärivolvolla road tripille Tukholmasta Portugaliin, jonka aikana revitään auki ja parannetaan vanhoja haavoja, sekä etsitään uutta suuntaa elämälle.
Feministisestä WET CATCH -taiteilijakollektiivistakin tunnettu ohjaaja Lovisa Sirén halusi 35 milliselle filmille täyteläisen saturoiduissa, Almodóvar-henkisissä väreissä kuvatun debyyttinsä käsittelevän naisten välisiä suhteita vailla miesten läsnäoloa festivaalipalkittujen lyhytelokuviensa tapaan. Yhtenä kansainvälisen elokuvan tuottajatiimeistä toimi mm. YKSITTÄISTAPAUS-lyhäriantologiasta ja ELÄINOIKEUSJUTTU-dokkarista tunnettu kotimainen Tuffi Films.
tiistai 22.11.
17:30 - all our heartbeats are connected
through exploding stars
ohj. Jennifer Rainsford / 2022 / Ruotsi-Yhdysvallat-Ranska / 77 min. / K16 / kieli: englanti, japani / tekstitys: englanti
Suomen ensi-ilta. Maaliskuun 11. päivänä vuonna 2011 valtaisa maanjäristys ja tsunami iski Japanin rannikolle. Hetkessä tuhansia ihmis- ja eläinhenkiä, koteja sekä lukematon määrä henkilökohtaisia tavaroita ja muistoja imeytyi valtamereen. Merivirrat kuljettavat onnettomuuden tuhoja tänäkin päivänä Japanin rannikolta Hawaijin saaristolle saakka.
Esseistisessä dokumenttielokuvassa ALL OF OUR HEARTBEATS ARE CONNECTED THROUGH EXPLODING STARS ruotsalainen kuvataiteilija ja elokuvantekijä Jennifer Rainsford seuraa näitä merivirtoja ja kutoo yhteen pysäyttävän kertomuksen menetyksestä ja selviämisestä, kaikkea elävää yhdistävästä alun ja lopun hengitysliikkeestä, tuhosta ja rakentamisesta. Esimerkkinä voidaan nähdä japanilainen Yasu, joka on laitesukeltanut tsunamista asti löytääkseen mereen huuhtoutuneen vaimonsa jäänteet & on samalla löytänyt sukeltamisesta itselleen uuden yhteisön ja merkityksen. Elämä on tuhon jälkeen jatkunut ja rakentunut uudestaan maalla ja merellä & tätä havainnollistaessaan Rainsford saattaa katsojan visuaaliselle matkalle kaiken olemassa olevan yhteenkytkeytyneisyyteen.
Vuoden koskettavimpiin ja moniulotteisimpiin töihin lukeutuva luontoelokuvaa, taide-elokuvaa ja dokumenttia yhdistävä mosaiikki tuhosta ja rakentamisesta sai ensi-iltansa maailman arvostetuimpiin lukeutuvan dokumenttifestivaali Visions du Réelin ohjelmistossa & nähdään ensimmäisessä Suomen esityksessään Arktisessa.
19:30 - the eclipse
ohj. Nataša Urban / 2022 / Norja / 110 min. / K16 / kieli: serbia / tekstitys: englanti
Suomen ensi-ilta. Elokuun 11. päivänä vuonna 1999 Maan pimensi hetkeksi totaalinen auringonpimennys. Valtaosa Euroopasta seurasi lumoutuneena historiallista hetkeä, siinä missä Jugoslavian hajoamissodan viimeisten vuosien kaaoksessa eläneessä Serbiassa ihmiset lukittautuivat koteihinsa turvaan pimeydeltä.
Laajalti festivaalipalkittu dokumenttiohjaaja Nataša Urban matkustaa uusimmassa työssään takaisin kotimaahansa Serbiaan ja käyttää matkallaan kuvaamaansa 16 millistä filmiä, ystäviensä ja perheensä päiväkirjamerkintöjä ja haastatteluja sekä runsasta arkistomateriaalia saumattomasti kohdatessaan maan synkää lähihistoriaa ja muistellessaan sodan keskellä kasvamista. Henkilökohtaisesta kansalliseen & eteerisen kauniista totaaliseen kaaokseen vuoroin sukeltava elokuva käyttää vuosituhannen lopun auringonpimennystä ja sen herättämää pelkoa sekä historiallisena lähtökohtanaan että metaforana serbialaisten kollektiiviselle omalletunnolle ja tajunnalle, sodan kauhujen yhä tihkuessa menneisyydestä tähän päivään.
keskiviikko 23.11.
17:30 - kupla (ennakkoensi-ilta)
ohj. Aleksi Salmenperä / 2022 / Suomi / 103 min. / K12 / kieli: suomi / tekstitys: englanti
Arktinen esittää ennakkoensi-illassa: vuoden 2019 elokuvastaan TYHJIÖ parhaan ohjauksen ja parhaan elokuvan Jussit ansainneen Aleksi Salmenperän uutuus KUPLA!
Salmenperän ja Reeta Ruotsalaisen käsikirjoittama oivaltava tarina saa alkunsa Truffautin 400 kepposta-henkisestä asetelmasta, jossa 16-vuotias Eveliina näkee äitinsä (Minna Haapkylä) suutelemassa vierasta naista. Paljastuu, että äidillä on suhde, josta isä (Tommi Korpela) ei tiedä mitään. Eveliina pelkää vanhempiensa eroa & tämän elämässä onnistumisen mittariksi nouseekin äitinsä ja isänsä pitäminen yhdessä keinolla millä hyvänsä, vaikka lopulta, vääjäämättä – kaikkien kuplien on puhjettava.
20:00 - clara sola
ohj. Nathalie Álvarez Mesén / 2022 / Belgia-Costa Rica-Ruotsi-Saksa / 106 min. / K12 / kieli: espanja / tekstitys: englanti
“A sad paradox of being a woman in this world is that the more one is exalted — as a goddess, a saint, a provider — the less one is allowed to be a person, flawed and whole.” -Devika Girish
40-vuotias Clara elää syrjäisessä costaricalaisessa kylässä yhdessä äitinsä Fresian ja siskontyttärensä Marian kanssa. Clara on lapsenomainen persoona, jolla on intiimi vuorovaikutussuhde ympäröivän luonnon kanssa. Maallikon silmin olisi tulkittavissa, että Claran sosiaaliset poikkeavuudet ovat neurologisia, mutta äiti on vakuuttunut, että tyttärensä erilaisuus on Neitsyt Marian siunaus, joka antaa tälle parantavia voimia. Clara kärsii myös synnynnäisestä selkäviasta, jonka lääkärit haluaisivat leikata, mutta jonka äiti kieltää, sillä Clara on sellaisenaan Jumalalta annettu.
Äiti tarjoaa Claraa pelastuksena ihmeparannuksia etsiville matkaajille ja vartioi tämän asemaa puhtauden symbolina, hieroen chiliä Claran sormiin, jottei tämä voisi masturboida. Tukahdutettu seksuaalisuus ja itsenäisyys kuitenkin kuohuvat Claran sisällä, eikä niitä voida hallita loputtomiin uskonnollisella fanaattisuudella.
Mystiikkaa ja maagista realismia huokuva voimakas kasvutarina on kansainvälisen festivaalimenestyksen ohella ansainnut viisi Ruotsin Guldbagge-palkintoa (paras elokuva, ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus ja äänisuunnittelu) ja on Ruotsin ehdokas Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon saajaksi tänä vuonna.
torstai 24.11.
17:30 - sydänpeto
ohj. Aino Suni / 2022 / Ranska-Suomi-Saksa / 102 min. / K16 / kieli: ranska, suomi / tekstitys: englanti
Elina (muusikko Elsi Sloan debyyttiroolissaan) joutuu jättämään Helsingin räppipiirit muuttaessaan äitinsä kanssa Etelä-Ranskan ranta- ja huvila-idylliin äidin uuten suhteen perässä. Uusioperheasetelman tytär, nuori ja hurmaava balettilupaus Sofia (Carmen Kassovitz) nauttii luksusjuhlista, bilehuumeista ja vapaista suhteista & valloittaa jokseenkin sulkeutuneen Elinan mielen ja maailman kokonaan. Sofia muuttuu sisarpuolesta ihastukseksi ja lopulta pakkomielteeksi, tuoden Elinasta esiin halun omistaa ja kaikki väärät tavat rakastaa.
Mm. räppäri Mercedes Bentson henkilökuvasta EI KOSKAAN ENÄÄ, Ylen PILLUPÄIVÄKIRJOISTA ja YKSITTÄISTAPAUS-lyhytelokuvasarjasta tunnetun Aino Sunin toinen pitkä elokuva & ensimmäinen fiktio on neonväreihin upotettu psykologinen draama manipulaatiosta, vallasta ja nuorena rakastamisen sotkuisuudesta. Elinan Sofialle kirjoittaman & Sloanin esittämän elokuvan “tunnusmusiikkina” kuultavan loistavan räppibiisin ohella suomi-ranska-räppiviittauksia vilisevä elokuva on kokonaisuudessaan musiikillista herkkua – soundtrackista vastaa ranskalaisräppäri Chilla yhdessä mm. Sofia Coppolan elokuvien soundtrackeilta tutun Air-duon toisen osapuolen, Jean-Benoît Dunckelin kanssa.
Elokuvan ohjaaja Aino Suni on paikalla näytöksessä & osallistuu elokuvan jälkeen Q&A-sessioon. Lue lisää täältä.
20:30 - that's amore
ohj. Malthe Saxer / 2021 / Tanska / 49 min. / K16 / kieli: tanska / tekstitys: englanti
Suomen ensi-ilta. Nuoren tanskalaisohjaajan Malthe Wermuth Saxerin debyyttiohjaus, kahta transnuorta seurannut SILENCE AND SWORDS -dokumentti (2020) löysi tiensä festivaaleilta mm. MUBI:n ohjelmistoon. Toinen ja uusin työ, anti-romanttinen komedia THAT’S AMORE nähtiin mm. kuluvan vuoden Cannes-ohjelmistossa & jo näiden töiden pohjalta Saxer on ehdottomasti yksi Skandinavian keskeisistä seurattavista elokuvantekijöistä.
Mies ja Nainen asuvat yhdessä majakassa. He ovat suhteensa alussa, täynnä onnea, kosketusta, seksiä ja intoa. Nainen kuitenkin hiljalleen huomaa, miten tunteet alkavat muuttamaan muotoaan, mm. kasvavaksi ärsytykseksi siitä, ettei hän kykene ulostamaan Miehen läsnäollessa. THAT’S AMORE on poikkeava, hauska ja suorakatseinen kuvaus siitä, mitä tarkoittaa pudota ulos rakkaudesta.
department of detachment
Alkukuvana THAT’S AMORElle nähdään myöskin Suomen ensi-illassa Elina Sahlinin upeasti kuvattu lyhytelokuva DEPARTMENT OF DETACHMENT (Ruotsi 2021, 6min., kieli ruotsi, tekstitys englanti), Yorgos Lanthimoksen THE LOBSTER-hengestä muistuttava humoristinen ja raaka tarina laitoksesta, joka auttaa suorin keinoinen eronneita ihmisiä irrottautumaan sydänsuruistaan.
perjantai 25.11.
17:30 - holy spider (ennakkoensi-ilta)
ohj. Ali Abbasi / 2022 / Saksa-Tanska-Ranska-Ruotsi / 117 min. / K16 / kieli: persia / tekstitys: suomi, ruotsi
Arktisen Upeeta esittää ennakkoensi-illassa: vuoden lopussa ensi-iltansa saava Ali Abbasin uutuus HOLY SPIDER!
Abbasin toinen pitkä, vuoden 2018 mielikuvituksellinen RAJA (BORDER) yhdisti satua ja mystiikkaa Nordic noir-tunnelmaan ja yliluonnolliseen kauhuun & ansaitsi Cannesin Un Certain Regard -palkinnon. Uusin teos, tositapahtumien inspiroima trilleri HOLY SPIDER nähdään Arktisen sulkemispäivässä hyvän aikaa ennen elokuvan saapumista elokuvateattereihin!
Teheranilainen toimittaja Rahimi (suorituksestaan Cannesin parhaan näyttelijän palkinnon ansainnut Zar Amir Ebrahimi) saapuu Mašhadin pyhään kaupunkiin tutkiakseen lukuisia seksityöläisiin kohdistuneita murhia, joita suorittaa katuja öisin “puhdistava” & “pyhää Jumalan työtä” väkivallallaan ja murhillaan tekevä Saeed (Mehdi Bajestani), Irakin-Iranin sodan veteraani, perheenisä ja vakaumuksellinen šiialainen. Järkyttäviä tositapahtumia tulkitsevan elokuvan pohjakysymyksenä ei ole jääkö murhaaja rikoksistaan kiinni, vaan halutaanko häntä tuomita niistä äärimmäisyyteen asti patriarkaalisessa ja fundamentalistisessa ympäristössä?
20:00 - sick of myself
ohj. Kristoffer Borgli / 2022 / Norja-Ruotsi / 97 min. / K16 / kieli: norja / tekstitys: englanti
Signe (viime vuoden Arktisessa hurmanneen NINJABABYn loistava Kristine Kujath Thorp!) inhoaa salaisesti poikaystävänsä Thomasin (Eirik Sæther) nousua Oslon nykytaidemaailman kartalle: kaikki ovat kiinnostuneita varastetuista tuoleista installaatioita koostavasta Thomasista, eikä kukaan kiinnitä huomiota kahvilassa työskentelevään Signeen, kaikista vähiten Thomas itse. Asetelma muuttuu nopeasti, kun Signe ajautuu henkeä uhkaavaan tilanteeseen hyökkäävän koiran kanssa: hetkellisesti kaikkien huoli ja empatia on hänen puolellaan.
Signe kehittää suunnitelman ihmisten huomion pitämiseksi itsessään voimakkaita iho-oireita sivuvaikutuksenaan aiheuttavien venäläisten pillereiden avulla. Kasvavassa empatianjanossaan Signe ajautuu toteuttamaan sairasta suunnitelmaansa aina vain isommassa mittakaavassa.
SICK OF MYSELF yhdistää huippuluokan komediatyötä äärimmäisen synkkiin tilanteisiin ja suoranaiseen body horroriin. Todellisuudesta irrottava narsismi, oman kärsimyksen tarinallistamisen ja patologinen kilpailu ovat vakavia aiheita tämän vuoden häiritsevimmällä tavalla hauskimman elokuvan keskiössä.